Saturday, November 6, 2010

Why education important????

Do u realized nowadays education very important...
Do u realized if u want to be in d comfort zone u need education..
cheeewaahhh..xleh bla ayat aku kan..ala2 pakar motivasi gitu...~ngaaa....

anda dh berada di mana???
  1. Tadika
  2. Primary school
  3. Secondary school
  4. matriculation/diploma
  5. degree
  6. master
  7. PHD
korang jwb la sendiri dh berada di mana ea..aku xnk tau jwpn korang tu..

as a teacher, aku riso tgk student form 5...
WHY?? WHY?? and WHY??

bcoz diorg ni xde demam nk spm...
aku tau diorg ni pikir dh besa n x sabar nk abis sekolah..
ya allah dik oi...jgn la pikir cmtu..
bkn sng nk cri kje skrg ni..even ader degree pun ssh nk cri kje..
so cmne kalo stakat spm je..
result tu xtau lg melotop or x..xkan la smpi ble2 nk kje cmtu je..
pikir2 la..renung2kan...

kalo cite pengalaman aku mse spm...mcm tu gak la..hihi
tp nsb baik aku ader family yg slalu bg support..
ha nk dgr cite x hehe...
start from form 1 aku dh msk asrama..
tp kat asrama ni aku ader geng..so korang paham2 la ea..
kalo dh bergeng tu blaja agak ntah ape2 la..
mak n ayah aku riso la..tiap kali exam je result ntah ape2..
tp muke aku ni wat xtau je..haha(muke bdk jht)

mse nk dekat spm lepas kuar result percubaan.........................
tiba2 aku tersedar la..ke mana aku nk g lepas SPM nnt..
akak n abg aku dh msk "University"..xkan aku nk dok kat umah je kan..
so lepas trial tu aku struggle..blaja sndri..cover subject form 4 n 5..
perasaan mse tu tkt nk mampus..almaklumla banyak benda aku x tau rpenye...

alhamdulillah dengan doa dr family n doa to ALLah akhirnya result spm aku ok..
xde la gempak mn pun..tp sume kredit...alhamdulillah syukur sgt2...
after spm bermula la perjalananku..
aku msk matrik n then degree...
ya ampun...adik2 ku syg...jgn ingat ble nk msk "U" idup korang senang..
perjalanan msih jauh...every sem tu kalo leh dpt la result yg ok...jgn la dpt result bwh 3.00...
kalo leh dpt la dekan ea...ble korang usaha msti ader ganjarannya...

if dh dpt skroll tu..ha jgn ingat la korang leh dpt kje ngan senangnye...
nk cri kje pun ssh dik...especially org mcm aku la haha..
memilih sgt kje kan..
but alhumdulillah skali lg...after degree aku dpt smbg blaja lg..dpt msk diploma pendidikan..
tp...x berakhir di sini...niat ati aku sentiasa ader nk smbg "MASTER"..
ni mmg dr dulu lg..even aku dh dpt kje but spirit ni still ader..
rse jeles tau tgk kwn2 yg dh ader master...
pepatah slalu ckp kan "blajala kamu sehingga ke negeri china"

aku tgh pikir nk amik master..tp xtau lg nk amik course ape..lambat or cpt msti nk amik gak..doakan aku ea kawan2...=)


so pada adik2 yg nk spm tu..blaja elok2...
jgn nnt lepas spm bru nk menyesal..
menyesal kemudian dh x gune...

so renung2kan la ea..why education important to us...



0 komen:

Post a Comment