Sunday, September 30, 2012

Hydroquinone??

Q: Ape itu hydroquinone??
A: Sejenis persediaan antara kimia yang boleh didapati di dalam kosmetik.  Penggunaan hidroquinone adalah untuk membunuh melanocytes, sejenis sel yang bertindak menghasilkan melanin.  Uktuk itu kulit akan kelihatan cerah dan semakin putih.  Hydroquinone adalah sangat toksik dan merupakana bahan kimia yang sangat kuat, juga digunakan dalam proses foto, 'herbicides', pemprosesan getah dan pemprosesan 'hair dyes'.

Q: Apakah kesan sampingan Hydroquinon kepada kulit?
A: Ade beberapa kesan sampingan kepada si pemakai antaranya:

  1. penghitaman kawasan kulit, terutama jika terdedah kepada cahaya matahari atau cahaya UV tiruan.
  2. kawasan kulit boleh terluka, terbakar, kering dan gatal sebelum kimia racun itu menyerap lebih jauh ke dalam muka
  3. turut menyebabkan kesan sampingan maut lain iaitu sesak nafas, serngan lelah, bengkak bibir, muka dan lidah serta ruam
  4. jika terkena mata, ia turut boleh menyebabkan mata kesan terbakar dan menjejaskan penglihatan.  Penggunaan untuk jangka masa panjang boleh menyebabkan kulit menghitam.
  5. juga bole menghalang proses pigmentasi dimana proses ini mengurangkan perlindungan ke atas kulit daripada pancaran ultra ungu dan sinaran matahari berlebihan yang boleh memberi risiko kanser kulit.
Cara untuk mengesan hydroquinone:
sila cek toner muka anda..adakah ia berubah warna atau menjadi kehitam-hitaman..ATAU..jika ia berkerak di tepi-tepi penutup botol MAKA...ia mengandungi hyrdoquinone..plss...stop it..jgn pakai lg..berubah la kepada produk yang baru...:)

jika ada yang berminat untuk mendapatkan set-set suplement dari SHAKLEE sila email sy di izaty_ismail@yahoo.com


0 komen:

Post a Comment