Monday, October 8, 2012

Tanda-tanda kekurangan vitamin C di dalam badan

makin hari ke hari badan kita akan kekurangan vitamin..pengambilan supplement yang berterusan adalah langkah yang amat bijak untuk menstabilkan semula tubuh badan kita..sy selalu menasihatkan rakan-rakan dan ahli keluarga supaya mengambil supplement di usia muda..terutama sekali bg yg bekerja..sama seperti saya..pengambilan supplement ni bukan shj utk kecantikan tetapi untuk kesihatan dalaman..secara x langsung ia akan memberi tenaga untuk kita menjalankan kerja seharian..insyaallah...


Vitamin maksudnya bahan organik yang sangat diperlukan oleh badan dengan jumlah kecil. Ia berperanan dalam pertumbuhan normal, pengawalan kesihatan, dan pencegahan penyakit. Vitamin biasanya disebut sebagai mikronutrien. Ia membantu pertumbuhan proses proteinkarbohidrat, dan lemak dalam badan anda.
Sesetengah vitamin pula membantu tubuh menghasilkan sel-sel darah dan hormon. Biasanya, tubuh kita tidak dapat menghasilkan banyak mikronutrien.
Oleh sebab itu, anda perlu mendapatkannya, sama ada daripada makanan atau suplemen(makanan tambahan seperti vitamin) yang lain.
Meskipun kandungan vitamin tidak selengkap pengambilan makanan biasa, tapi bukan bererti suplemen vitamin tidak diambil.
Cuma, anda perlu faham bahawa vitamin bukan pengganti kepada makanan harian anda. Terutama, makanan yang kaya dengan nutrien.
Jadi, bagaimana? Bagus bukan vitamin ini? Tapi, sekiranya anda masih takut untuk makan vitamin, tidak mengapa. Anda boleh menggantikannya dengan mengambil makanan atau minuman seperti susu atau buah-buahan. Ini kerana, makanan tersebut membekalkan vitamin yang tinggi.
Vitamin C (larut dalam air) membantu mempercepatkan penyembuhan luka, menjaga sistem kekabalan tubuh, menyerap zat besi, membentuk tulang dan gigi..


tanda-tanda tubuh badan kita kekurangan vitamin c ialah:

  • mudah tertekan (stress)
  • kulit sangat kering dan bersisik
  • tapak kaki keras dan kasar
  • luka lambat sembuh
  • mudah selsema atau bersin
  • wajah tampak lebih tua dan berumur (vitamin c penting untuk pembentukan kolagen)
  • mudah mendapat ulcer
  • mudah demam..
Vitamin c 500mg Shaklee

Sumber Vitamin C Semulajadi yang Disalurkan Jam demi JamTubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian.  Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh.  Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.*


tiada siapa mampu mengubah kita selain daripada diri kita sendiri..
jika berminat untuk mendapatkan Vitamin C ini boleh email ke izaty_ismail@yahoo.com..
saya adalah pengedar sah Shaklee (ID 881693) Malaysia..penghantaran terus seluruh malaysia..

0 komen:

Post a Comment